Insändare

EU –  VEM BRYR SIG?

Lämna inte över makten i EU till europeiska högern. Se till att inte politiker som vill flytta mer makt till Bryssel väljs in. Vänsterpartiet ställer upp i EU-valet med sin konsekventa kritik mot EU. Vi anser att EU sätter vinster, marknad och banker före människor och välfärd.

60 procent av alla kommunala beslut påverkas av direktiv från Bryssel, stort som smått. Vi vill inte flytta bort makt från Sverige – vi vill att makten finns nära och kan påverkas av medborgarna.

EU är i kris. Människor drabbas av arbetslöshet, fattigdom och tvingas emigrera för att försörja sig. EU:s avreglering av finansmarknaden har bidragit till spekulation. När banker och finansinstitut gör förlust skickas notan till oss skattebetalare. EU tvingar sedan länder att försämra arbetsrätten och skära i välfärden. I Grekland har vårdcentralerna stängt, människor har inte tillgång till sjukvård.

För de som har råd att resa är EU:s öppna gränser en modern smidighet (om vi har rätt utseende och slipper obehagliga passkontroller). Men vid Europas gränser dör människor som flyr från förtryck, fattigdom och krig. Vänsterpartiet står för en politik som välkomnar människor över gränserna, men vi motsätter oss att människor utnyttjas. I EU är idén om den fria marknaden viktigast. Människor blir arbetskraft som kan flyttas över gränser där arbetskraft ställs mot varandra.  Rättigheter, arbets-villkor och löner försämras. Vänsterpartiet driver att alla som arbetar i Sverige ska omfattas av svenska kollektivavtal. I EU vill vi införa ett socialt protokoll som garanterar att människor inte behandlas sämre än andra i det land de jobbar i. Visa att du vill ha en annan politik. Se till att du kan fortsätta påverka din vardag. Gå och rösta på Vänsterpartiet för solidaritet, omtanke och rättvisa istället för en girig och kall politik.

Marie Lackenbauer

Vänsterpartiet i Gislaved