Insändare

140326

När smarta affärsidéer tar sig in i dödens väntrum

Eftersom jag fått förmånen att kandidera för Vänsterpartiet i årets landstingsval kollar jag lite extra det som skrivits om sjukvården i Sverige. Ett reportage av journalisten Maciej Zaremba (DN 25/11, 2013) vill inte lämna mig: Hans text om hur TV-programmet ”Sjukhuset” (TV3)  för några år sedan filmade en döende patient på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Utan juridiskt hållbart samtycke (Enligt JO:s utlåtande). En nära anhörig och grannar får sedan helt ovetande se programmet. En långdragen rättsprocess pågår sedan dess, som Uppsala läns landsting satsat stort på att vinna. Av ekonomiska skäl, för att man vill försäkra sig om fortsatta intäkter från Nöjes-TV och det riskkapitalbolag som ligger bakom ”Sjukhuset”, Titan Television AB.

Som vänsterpartist kämpar jag mot privatiseringar och vinstuttag inom vården. Det är en försvarskamp för motståndaren är stark. Marknadstänkandet, cynismen och förtingligandet av mänskliga behov har impregnerat även den offentliga vården. Som i Uppsala. Och som Maciej Zaremba så väl beskrivit i sin bok ”Patientens pris.”

Jag har just nu svårt att tänka mig att en liknande situation skulle kunna uppstå i vårt län, på våra sjukhus. Men vem vet?  Det behövs en försvarskamp där vi bekämpar inte bara alliansmajoritetens aviserade utförsäljning av viss specialistsjukvård eller i förlängningen kanske hela sjukhus. Vi måste också gå till rätta med det som utgör den ideologiska grunden för den nuvarande situationen allt sedan 90-talets början: avhumaniseringen och det nyliberala produktionstänkandet inom den offentliga vården.

Bengt-Ove Eriksson (V)